przejdź do Sochaczew.pl
Sochaczew
263575 odwiedzin
Dysleksja inspiruje do (nie) zwykłych działań

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji

05-09.10.2020r.

 Rodzicu!

Pomóż swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole! 

Rodzicu, podążaj za swoim dzieckiem.

Rodzicu!

Pozwól swojemu dziecku i bądź razem z nim:

- przebywać dużo na świeżym powietrzu i korzystać z aktywnego ruchu (jazda na rowerku, hulajnodze, jazda na wrotkach, rolkach, chodzenie po krawężniku, gra w piłkę, bawienie się szarfą, kołem itp.)

Mamo-Tato pozwól mi się przewrócić, pobrudzić!


- samodzielnie się ubierać  i rozbierać, sznurować obuwie, spożywać posiłki, bawić się plasteliną, masą solną, nawlekać koraliki na sznurek, sprzątać zabawki, malować, rysować, wycinać nożyczkami itp.

Rodzicu!

- zwracaj uwagę na prawidłowe trzymanie przez dziecko ołówka/kredki

- zachęcaj do układania klocków/puzzli

Mamo-Tato pozwól mi być samodzielnym!


Rodzicu!

- zwracaj uwagę na prawidłową wymowę dziecka (nie spieszczaj nazw)

- czytaj dziecku dużo bajek, opowiadaj je, rozmawiaj na ich temat (wykorzystaj również bajki nagrane na kasecie magnetofonowej, jak również korzystaj z bardzo atrakcyjnych audycji radiowych)

- dostarczaj dziecku informacji na temat rodziny, miasta, środowiska wokół niego

- zwracaj uwagę na używane przez dziecko określenia położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, przed, obok, nad itp.)

- wykorzystuj  w zabawie matematykę

- dużo rozmawiaj ze swoim dzieckiem, chwal jego małe postępy, motywuj i staraj się doceniać jego zaangażowanie w wykonywaną pracę

Bądź konsekwentny w swoim działaniu


- staraj się żeby Twoje dziecko jak najkrócej przebywało przed ekranem telewizora i komputera

( wg psychologów dziecko pięcioletnie może przebywać przed ekranem telewizora 10 min. )

- rozmawiaj z nauczycielem o swoim dziecku, mów mu o swoich obserwacjach , problemach, wątpliwościach.

Rodzicu! Pomagaj, wspieraj, ale nie wyręczaj.


- towarzysz dziecku w jego rozwoju, wyzwalaj w nim aktywność, bądź konsekwentny i sprawiedliwy

Gdybym jeszcze raz miała wychować swoje dziecko,

Malowałabym palcami zamiast wytykać palcem.

Mniej bym poprawiała, więcej wskazywała.

Zamiast patrzeć na zegarek, patrzyłabym na dziecko.

Nie troszczyłabym się o to, ile wiem, lecz wiedziałabym, jak się troszczyć.

Spacerowałabym więcej i nauczyłabym się puszczać latawce.

Nie odgrywałabym poważnej, lecz wybierałabym poważne gry.

Biegałabym po lesie i patrzyła w gwiazdy.

Więcej bym przytulała mniej - szarpała.

Najpierw budowałabym poczucie własnej wartości; potem dom.

Nie mówiłabym o umiłowaniu władzy i potęgi,

Więcej – o potędze miłości.

Polskie Towarzystwo Dysleksji corocznie jest organizatorem październikowego  Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. W tym roku 8 października był szczególnie wyróżniony jako Dzień Dysleksji. Nasza szkoła coroczne aktywnie uczestniczy w obchodach tego tygodnia. Tegoroczny Dzień Dysleksji w związku z sytuacją pandemii, obchodzony był w trochę innym wymiarze, nie został jednak pominięty. W sposób szczególny włączyły się w jego obchody nauczyciele i uczniowie klas O-III oraz biblioteka szkolna.

Klasa zerowa (wych. p. Żakowska, p. Wilczek) uczestniczyła w ćwiczeniach sprawnej rączki, poprzez wycinanie i układanie obrazków – puzzli. Klasa I  (wych p. Matusiak) słuchała cyklicznie czytanych fragmentów lektury, ćwiczyła rozpoznawanie nowo poznanych liter ó- u poprzez zabawy z nakrywkami, a także ćwiczyła słuch fonematyczny w zabawie z klockami PUS (pomyśl- ułóż- sprawdź). Uczniowie klasy II (wych. p. Szydełko) tworzyli jesienne tańce do utworu A. Vivaldiego, zapisywali wyrazy z trudnościami ortograficznymi o tematyce jesiennej, tworzyli na ich podstawie twórcze opowiadanie, a także uczestniczyli w zabawie z elementami wizualizacji pt. „Historia jednego drzewa”. Uczniowie klasy III (wych.p. Pisarek) tworzyli jesienne opowiadania i doskonalili umiejętności opanowania trudnej sztuki ortografii poprzez uzupełnianie tekstu z lukami o jesiennych przygodach wiewiórki. Trudności dyslektyczne łączą się także z trudnościami w opanowaniu umiejętności matematycznych. Gry planszowe to doskonała pomoc w ich pokonywaniu. Dlatego też na kółku matematycznym klas trzecich dzieci z wielkim zainteresowaniem rozgrywały turnieje szachowo- warcabowe.

Problem dysleksji powiązany jest także z rozwojem mowy dziecka. W związku z tym w październiku rozpoczną się badania logopedyczne klasy zerowej.

Biblioteka szkolna corocznie aktywnie uczestniczy w obchodach Dni Dysleksji W tym roku na bibliotecznym profilu na Facebooku pojawiła informacja propagująca akcję. Na gazetce bibliotecznej można  także przeczytać informacje o znanych dyslektykach, poćwiczyć łamańce językowe czytając różnorodne wierszyki oraz zapoznać się z problemem dysleksji.

Każdego roku rodzice uczniów klasy zerowej i pierwszych mieli możliwość otrzymania broszury przygotowanej przez p. Z. Szydełko „Rodzicu! Pomóż swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole”. W tym roku te ważne informacje dostępne będą na stronie internetowej szkoły oraz profilu bibliotecznym na Facebooku.

Świadomość problemów dysleksji ważna jest zarówno dla rodziców jak  i nauczycieli, aby stworzyć możliwości lepszego funkcjonowania w szkole i osiąganiu sukcesów przez dzieci nią obciążone. Miejmy nadzieję, ze coroczne obchody tygodnia dysleksji w naszej szkole pomogą w tym naszym uczniom.

A A A
22.10.2020
godz.11:47
 
kontakt