Programujemy ze Scratchem
Zajęcia pozalekcyjne dla klas IV,V,VI „Programujemy ze Scratchem” w roku szkolnym 2017/18.
Wprowadzenie nauki programowania od najmłodszych lat ma na celu rozwijanie kreatywności i działań innowacyjnych w wielu dziedzinach, poczynając od optymalizacji procesu przetwarzania informacji aż po tworzenie nowych produktów zapewniających efektywność i niezawodność działania. Programowanie przynosi korzyści kształtujące umiejętności rozwiązywania problemów na bazie myślenia logicznego, abstrakcyjnego oraz algorytmicznego. Umożliwia przejście z pozycji cyfrowego konsumenta na pozycję cyfrowego twórcy oraz przyjęcie roli osoby władającej technologią, a nie tylko poddającej się jej. Przygotowuje uczniów do świadomego wyboru informatyki, kierunków profesjonalnie wykorzystujących informatykę, jako dalszej drogi kształcenia, i w konsekwencji zwiększenia liczby uczniów podejmujących w przyszłości pracę w zawodach profesjonalnie wykorzystujących informatykę, na które jest olbrzymie zapotrzebowanie na rynku pracy.
Nasza szkoła przede wszystkim dba o wszechstronny rozwój osobowości ucznia, stymulując go i kształtując takie cechy jak: otwartość, aktywność, kreatywność i zaangażowanie. Świetnym polem do realizacji tego zadania są zajęcia pozalekcyjne, będące przedłużeniem procesu dydaktyczno- wychowawczego, a zarazem formą rozwijającą zainteresowania i uzdolnienia ucznia, a także zagospodarowującą jego kulturalny wypoczynek i rozrywkę. Uczniowie będą nabywać kompetencje informatyczne rozwiązując różnego rodzaju problemy z wykorzystaniem programu Scratch. Proste w obsłudze środowisko programowania, ma duży potencjał edukacyjny. Jest programem intuicyjnym w obsłudze, który mogą używać już uczniowie szkoły podstawowej i nie wymaga on wcześniejszej znajomości żadnego języka programowania. Jasna i przemyślana struktura programu - różne kolory bloczków w zależności od swojego przeznaczenia, edytor w języku polskim znakomicie wspomagają myślenie, a struktura tworzonej aplikacji znacznie zyskuje na przejrzystości. Uczniowie tworzą samodzielnie własne animacje, gry i historyjki. Prowadzący dostarcza uczniom tylko odpowiednich modeli sytuacji problemowych, ukazuje standardowe (jeśli istnieją) rozwiązania i kieruje pracą podopiecznych tak, aby każdy miał szansę osiągnąć swój drobny sukces i wyniósł z każdych zajęć nowe umiejętności.
Cele :
- Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera
- Zainteresowanie programem Scrach
- Opanowanie umiejętności kodowania
- Zachęcanie uczniów do twórczej aktywności –od pomysłu do wytworu
- Stworzenie uczniom możliwości odniesienia sukcesu poprzez samodzielne stworzenie działającego programu
- Kształtowanie wyobraźni graficznej
- Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia – zainteresowania informatyczne, interpersonalne, plastyczne, techniczne
- Wzbogacanie słownictwa z zakresu programowania
- Opanowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
- Kształtowanie umiejętności dzielenia się zdobytymi umiejętnościami z innymi
- Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i prezentacji własnych projektów
- Kształtowanie umiejętności stawiania pytań i formułowania problemów
- Promowanie utalentowanych uczniów
- Wskazywanie twórczych sposobów wykorzystania czasu wolnego
zajęcia prowadzi: mgr Sylwia Czułek